De HCAI-beroepstaak

'De student ontwerpt en ontwikkelt een AI-oplossing voor een complexe praktijksituatie en integreert daarin state-of-the-art kennis van technische mogelijkheden en meerdere human-centered (bijvoorbeeld ethische, sociaalmaatschappelijke en juridische) aspecten. Dit doet de student door middel van praktijkgericht onderzoek, waarin telkens op kritische wijze de juiste balans wordt gezocht tussen technische en human-centered aspecten en tussen praktische relevantie en methodologische grondigheid.'

Deze beroepstaak kan je op allerlei niveaus uitvoeren. Dit wordt bepaald door deze beroepstaak met de vaardigheden van dat niveau uit te voeren. Om meer begrip te krijgen van deze niveaus staan hieronder enkele factoren (die verwerkt zijn in de vaardigheden) die je kunnen helpen om in te schatten op welk niveau je de beroepstaak uitvoert. Bij de vaardigheden zie je, net als hieronder, de termen 'taakgericht', 'probleemgericht', 'situatiegericht' en 'professiegericht' terug. Hiermee kan je de verbinding leggen tussen de vaardigheden en de beroepstaak.

De drie factoren zijn zelfstandigheid, inhoud en context. Per factor worden hieronder de niveaus verduidelijkt.

Zelfstandigheid
Taakgericht / Niveau 1

Werkt onder algemene richtlijnen

Kan onvoorziene veranderingen plaatsen (en hierop anticiperen)

Probleemgericht / Niveau 2

Lost zelfstandig interactieve kwesties op

Voert/initieert projectactiviteiten

Situatiegericht / Niveau 3

Werkt onafhankelijk

Is in staat complexe en onvoorspelbare situaties op te lossen

Heeft een positief effect op het organisatiebeleid

Professiegericht / Niveau 4

Coördineert en bestuurt

Staat borg voor vernieuwing

Initieert allerlei (rand)factoren

Complexiteit Context
Taakgericht / Niveau 1

Gestructureerd, overzichtelijk

Overzichtelijke context, problemen zijn afgebakend

Aanpak op basis van protocollen en/of opdrachtomschrijving

Probleemgericht / Niveau 2

Gestructureerd, maar deels complex en onvoorspelbaar

Vraagt een oplossingsgerichte benadering

Situatiegericht / Niveau 3

Gedeeltelijk gestructureerd, onvoorspelbaar en complex

Vraagt een oplossingsgerichte aanpak

Professiegericht / Niveau 4

Ongestructureerd

Multidisciplinaire of zeer specifieke context

Complexiteit Inhoud
Taakgericht / Niveau 1

Eenvoudige basisconcepten

Gericht op de (voorbereiding van) uitvoering van de opdracht

Probleemgericht / Niveau 2

Ruimte om meerdere basisconcepten en enkele benaderingen te combineren

Gericht op de inhoudelijke vraagstelling

Situatiegericht / Niveau 3

Nieuwe concepten voor verdieping

Verankering in de lokale situatie

Professiegericht / Niveau 4

Nieuwe concepten voor verdieping en innovatie

Integratie van diverse randfactoren in de eigen beroepspraktijk